تفاوت فسخ، تفاسخ، انفساخ و اقاله چیست یکی از سوالات پرتکرار است. در تعداد زیادی از قراردادهای ملکی یک سری اصطلاحات مورد استفاده قرار می گیرد که با داشتن آگاهی از آن‌ها می‌توان اکثر مشکلات خود بعد از قرارداد را حل نمود. گاهی اوقات در یک قرارداد با توجه به توافق بین طرفین و یا شرایطی که برای قرارداد مدنظر قرار گرفته، اصطلاحاتی به کار می رود که در کل قرارداد معنی و مفهوم آن‌ها ذکر نشده است. به همین دلیل بوده که نوشتن یک اصطلاح به جای دیگری در قرارداد به راحتی و آسانی امکان پذیر می باشد. در این صورت بعد از قرارداد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی احساس پشیمانی خواهید کرد.

پس از ایجاد نمودن یک عقد با خواسته طرفین روش های گوناگونی جهت منقضی شدن عقد از قبیل فسخ، اقاله یا تفاسخ و انفساخ  موجود می باشد. فسخ، انفساخ و تفاسخ جزء موارد قانونی محسوب می شود که برای باطل کردن یک قرارداد و پایان انجام تعهدات حاصل از این قرارداد به کار می رود. با وجود اینکه شباهت برخی از این روش ها به هم بسیار زیاد است اما دارای تفاوت هایی هم هستند که آنها را از یکدیگر جدا می نماید. مفهوم اقاله به فسخ از این نظر که عقد را باطل و بی اعتبار می کند شباهت دارد. در ادامه در این مقاله از سایت آگهی نامه ملکی فایل املاک تفاوت فسخ، تفاسخ، انفساخ و اقاله را بررسی می کنیم.

 

تعریف فسخ

در مطلب تفاوت فسخ، تفاسخ، انفساخ و اقاله بهتر است که تعریفی از فسخ را ارائه دهیم. به برهم زدن یک قرارداد فسخ گفته می شود. قرارداد به دلیل شرط های از پیش ذکر شده در قرارداد ‌ فسخ می شود. امکان یک‌طرفه و یا دوطرفه بودن این فسخ وجود دارد که در اصطلاح به آن شرط فسخ یا خیار فسخ می گویند. برای نمونه شخصی در قرارداد ملک خود شرط می‌کند که اگر فروشنده به مدت 15 روز  قادر به پرداخت قیمت تمام ملک نباشد معامله فسخ می گردد. در چنین حالتی رضایت طرف دوم مهم نبوده و فسخ یک‌طرفه صورت می گیرد.

تعریف تفاسخ

یکی دیگر از تعاریفی که باید در مبحث تفاوت فسخ، تفاسخ، انفساخ و اقاله ارائه دهیم تفاسخ است. منظور از تفاسخ همان اقاله می باشد. اگر دو طرف معامله در یک قرارداد  راضی باشند قادر است به عنوان یک دلیل جهت برهم زدن معامله به شمار آید. در تفاسخ یک معامله انجام گرفته به شکل درست و قانونی به اتمام می رسد و هنگامی که تفاسخ و یا اقاله انجام می شود کلیه تعهدات قرارداد حذف می شوند. در صورتی که  در متن قرارداد شروط خاصی مدنظر قرار نگیرد هر دو طرف می بایست به شکل قبل برای بازگرداندن ملک و ثمن معامله اقدام نمایند. تفاوت فسخ، تفاسخ، انفساخ و اقاله نیز در همین می باشد که انجام فسخ  یک‌طرفه بوده و مهم نیست که طرف دیگر راضی باشد. ولی هر دو طرف باید با رضایت یکدیگر به معامله پایان دهند.

تعریف انفساخ

انفساخ در حقیقت به معنای این است که قرارداد خود به خود از بین می رود. در بعضی مواقع امکان دارد حکم قانون باعث رخ دادن چنین اتفاقی شود و گاهی اوقات هم رضایت طرفین و یا شرط های خاصی در چنین اتفاقی نقش دارند. برای نمونه در قرارداد بیان می گردد که در صورت پرداخت نشدن یکی از اقساط ملک فسخ معامله به‌ شکل خود به خودی معامله انجام می شود. اگر این شرط رخ دهد منحل شدن قرارداد بدون رضایت هر دو طرف و به شکل خود به خودی صورت می گیرد.

تفاوت اقاله با انفساخ

در قسمت های قبلی مطلب  تفاوت فسخ، تفاسخ، انفساخ و اقاله یک تعریف برای هر کدام از موارد انحلال عقد ارائه دادیم. در این بخش می خواهیم به بررسی تفاوت اقاله با انفساخ بپردازیم. اقاله قرارداد، به عنوان یکی از شیوه های برهم زدن معامله در حقوق به شمار می آید. معنی اقاله رضایت هر دو طرف از بر هم زدن عقد است. شرایط اقاله قرارداد شامل تراضی یا رضایت طرفین، اهلیت آن ها و مشخص بودن مسئله اقاله می شود. محدوده اقاله، بر اساس انجام شدن یا نشدن تعهدات قراردادی تفاوت دارد. فسخ اثر اجرایی قرارداد، در مقایسه با آینده، یکی از آثار اقاله است. درباره تفاوت این دو می بایست ذکر کرد که امکان اقاله فقط در عقدهای لازم وجود دارد. اما انفساخ در عقدهای لازم و جایز، جاری خواهد بود. عقد لازم، از جمله عقدهایی می باشد که به غیر از موارد معینه، در قانون، هیچ یک از طرفین قادر نیستند آن را فسخ نمایند. ولی در عقد جایز، هر کدام از طرفین، هر وقت که تصمیم بگیرد قادر به فسخ آن خواهند بود. برای نمونه با توجه به ماده 954 قانون مدنی، منفسخ شدن عقد وکالت که یک عقد جایز بوده در صورت فوت یا حجر هر کدام از طرفین عقد، اتفاق می افتد. یا اینکه ماده 387 قانون مدنی، عقد بیع که یک عقد لازم می باشد، در صورت تلف شدن مبیع پیش از تسلیم، بدون تقصیر و اهمال بایع، را تلف منفسخ محسوب می کند.

تفاوت اقاله با فسخ

همانطور که در قسمت های قبل مطلب تفاوت فسخ، تفاسخ، انفساخ و اقاله اشاره کردیم فسخ جزء یکی از روش های انحلال عقد محسوب می شود. منظور از به هم زدن عقد توسط یکی از طرفین آن هم با خواسته خود می باشد. اما اقاله و فسخ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟عقد لازم، به عقدی اشاره دارد که فقط در موارد معینه، در قانون، هر کدام از طرفین می توانند آن را فسخ کنند. ولی در عقد جایز، هر یک از طرفین در هر زمان توانایی فسخ آن را دارد. قابلیت فسخ و تاثیر فوت و حجر طرفین در عقد یکی از تفاوت های عقد لازم و عقد جایز می باشد. در عقدهای جایز و عقود لازم، فسخ انجام می شود. برای نمونه، با توجه به ماده 1120 قانون مدنی «عقد دائم، با فسخ از بین می رود» و به علاوه ، موارد فسخ نکاح که به طرفین، این اختیار را می دهد تا برای فسخ اقدام نمایند توسط ماده 1122 قانون مدنی ذکر شده است. تفاوت فسخ با اقاله در این می باشد که در اقاله، طرفین با یکدیگر تصمیم می گیرند تا معامله را برهم بزنند ولی در فسخ، به خواسته یک طرف، عقد باطل می شود.

در عقود و قرادادها به کرار عبارت ثمن معامله را خواهید شنید, بنابراین تیم تولید محتوای فایل املاک مطلب جامعی را برایتان تحت عنوان مبیع و ثمن معامله چیست آماده کرده است تا بتوانید در خصوص جا به جایی های مالی و قوانین ثمن معامله اطلاعات لازم را بدست آورید.