پس ندادن پول رهن مستاجر

گزارش
پرسش

لطفا خلاصه ای بنویسید که چرا میخواهید این پرسش را گزارش کنید

گزارش
لغو کردن

با سلام. ما خانه ای را به مدت دو سال اجاره کردیم و سیستم گرمایشی شومینه بود که در زمان عقد قرارداد موجر از خرابی شومینه صحبتی نکردند و فقط گفتند چون اتاق گرم نمی شود بهتر است از بخاری استفاده کنید و ما از همان شومینه استفاده کردیم. شومینه مشکلی نداشت اما به مرور دوده روی دیوار ایجاد کرد‌. برای سال دوم ما از بخاری استفاده کردیم و دیوارها را پاک کردیم و سقف چون نقاشی نبود و گچ بود به خوبی پاک نشد. موجر موقع عقد اجاره سال دوم دیوار را دید و دلیل را پرسید ماهم گفتیم شومینه دوده کرده و دیگر چیزی نگفت. در حال حاضر که میخواهیم خانه را تخلیه کنیم و پول رهن را برای صاحبخانه جدید نیاز داریم موجر می گوید که پول نقاشی خانه را از پول رهن برمیدارم. آیا موجر می تواند از مبلغ قرض الحسنه بردارد؟ یا باید جدا طرح دعوی برای مطالبه خسارت(اگر خسارت برعهده ما باشد؟!) کند؟
آیا در عرف هزینه نقاشی با توجه به شرحی که بیان نمودم برعهده ماست؟
در عرف هزینه تعمیرات جزیی برعهده مستاجر است در حالی که نقاشی ساختمان هزینه چند میلیونی دارد و در همان موقع ورود نیز آپارتمان نقاشی نشده بود. همچنین در عرف و قوانین هزینه استفاده از سیستم های گرمایشی و… در ابتدا به عهده موجر است و خرابی شومینه از اول و دوده به مرور ایجاد شده و در سال دوم ما خودمان بخاری خریدیم و دیگر شومینه روشن نکردیم.
اگر موجر مبلغ را به صورت کامل پرداخت نکرد ما بلند شویم که اجرت المثلی ندهیم؟ یا به دلیل عدم پرداخت کامل رهن می توانیم بلند نشویم؟ در صورت عدم پرداخت مقداری از مبلغ چه دعوی طرح کنیم؟ آیا خسارت تاخیر روزانه عدم پرداخت رهن شامل عدم پرداخت قسمتی از مبلغ هم می شود؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. سپاس از سایت ارزنده دادراه و وکلای محترم.

در حال بررسی 0
ناشناس 2 سال 2022-08-18T23:12:14+04:30 1 پاسخ ها 3 مشاهده 0

پاسخ ( 1 )

    0
    2022-08-18T23:13:09+04:30

    لطفا به طور خلاصه توضیح دهید که چرا این پاسخ باید گزارش شود.

    گزارش
    لغو کردن

    سلام. عرفا رنگ ساختمان بعد از دو سال جزء استهلاک ساختمان و بر عهده موجر می باشد. از آنجاییکه موجر هنگام عقد قرارداد صحبتی از خراب بودن شومینه نکرده و ساختمان نیز وسایل گرایشی دیگری نداشته شما چاره ای جز استفاده از شومینه نداشتید. احتمالا دود کردن شومینه ناشی از غیراستاندارد بودن آن است و در این مورد بهتر است تامین دلیل از شورای حل اختلاف نمایید تا با کارشناسی این مسئله روشن شود. اما در مورد مبلغ رهن بهتر است طی اظهارنامه ای آمادگی خود برای تخلیه را اعلام نموده و تقاضای پول رهن خود را نمایید و چنانچه تا تاریخ انقضا قرارداد موجر از پرداخت خودداری نمود به شورای حل اختلاف محل مراجعه و دادخواست استرداد پول پیش خود تقدیم نمایید

ارسال یک پاسخ